אבחונים
אבחון חשוב במיוחד לילדים עם קשיים שונים, וכדאי להשקיע לפחות פעם בחיים באבחון מקיף.
אני אישית עורכת אבחונים בשעות הבוקר (שעות התפקוד הרגילות של ילדים), ולא אחר הצהריים כשעייפים. לא פחות משתי פגישות כדי לראות את הילד/ה בשני מצבים שונים, להפחית חרדה ולהגביר שיתוף פעולה.
כדי להחליט על סוג האבחון הנדרש, נערכת שיחה מקדימה ובה מגדירים מטרות לאבחון. אינני מאמינה בסוללה סטנדרטית "תעשייתית", אלא בהתאמה אישית, על מנת להגיע לתוצאות ולהמלצות היעילות ביותר. מובן שמועברים כל המבחנים הנדרשים כדי שהאבחון יוכר על ידי משרד החינוך.
אני מאמינה שהדרך לשינוי עוברת דרך המלצות מותאמות אישית על דרכי טיפול ולמידה.
סוגי אבחונים:
אבחון פסיכודידקטי:
אבחון משולב בו מתייחסים לפוטנציאל הקוגניטיבי והרגשי של הנבדק, וכן ליכולות למידה ותפקודי קשב. מטרתו לזהות ולאפיין קשיים בתפקוד היומיומי והלימודי, ולהתאים באופן מפורט את המשך הטיפול הלימודי והרגשי. האבחון מצריך כ-5-6 שעות וכולל מספר פגישות:
1. ראיון הורים + שאלונים
2. 2-3 מפגשים עם הילד/ה ובהם נערכת סדרת מבחנים מגוונים. אורך המפגש 1-2 שעות, בהתאם ליכולת הריכוז (כדי להבין היטב את הפוטנציאל חשוב שהמפגש לא יהיה ארוך מדי).
3. משוב בשיחת הורים. המשוב כולל הדרכת הורים ראשונית להתנהלות מול הילד/ה והסבר מפורט על ההמלצות. במידת הצורך נערכת גם פגישה או שיחה עם הצוות החינוכי או הטיפולי.
אבחון פסיכודיאגנוסטי:
מיועד למצבים בהם ההשערה היא שחלק עיקרי מהקושי בחיי היומיום קשור להבטים רגשיים-אישיותיים והמצב הפסיכולוגי לא ברור. באבחון זה ההמלצות על אופן הטיפול הרגשי יהיו העיקר.
גם אבחון זה נערך בשני מפגשים לפחות.
אבחון השלמה:
נערך כאשר ישנו אבחון קודם, אך הוא ישן או שנערכו רק חלק מהמבחנים. למשל כאשר האבחון הקודם מכיל רק היבטים דידקטים או שאין מסקנה ברורה.