טיפול דיאלקטי התנהגותי DBT

 טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT)

גישה זו פותחה על ידי מרשה לינהם כטכניקת עזרה עצמית להפרעת אישיות גבולית. הפרעה שעיקרה הינו קושי בויסות רגשי, בהתמודדות על מצבי תסכול, קושי במצבים בין אישיים ונטייה לתגובות אימפולסיביות ולפגיעה עצמית.
הגישה הוכללה לאחר מכן לטיפול במגוון הפרעות וקשיים נוספים הקשורים לויסות רגשי והתנהגותי.
בבסיס מדובר בתוכנית שמטרתה לייצר שינויים התנהגותיים. לשפר מיומנות בין אישית, להחזיק סובלנות במצבי תסכול, טכניקות מיקוד והרגעה עצמית.
לגישה שני עקרונות עיקריים וארבע מודולות עבודה.
העקרון הראשון הוא התיקוף. תיקוף הינה תגובה שהאדם מקבל מהסביבה לגבי רגשותיו ותחושותיו. למשל, ילד שנופל, מקבל תגובה אוהדת ומנחמת (גם אם אין נזק של ממש). תגובה בלתי מתקפת תהיה "לא קרה שום דבר". עבור הילד קרה משהו, נפילה כואבת. לצד התיקוף עומד עקרון ה"גם וגם". לדוגמה: "נפלת, זה כואב ולא נעים, הנזק נראה לא חמור במיוחד, ולכן נקום ונמשיך ללכת". כך יש אמפתיה ותיקוף לתחושת הילד, ויחד עם זאת אין הזדהות מלאה, ואין שינוי בתגובה ההתנהגותית הרצויה של ההורה (להמשיך ללכת, במקרה הזה). כלומר, לצד התיקוף ישנו גבול התנהגותי ברור. גם בעבודה עצמית ניתן לראות את עקרון ה"גם וגם". למשל, קשה לי מאוד להניח את הדאגות והחרדה מהעבודה, ובמקביל אני קשובה לעצמי ולמשפחתי ויוצאת לחופשה. שני הדברים יכולים להתקיים יחד.
ארבעת העקרונות הנלמדים ומתורגלים בטיפול הינם:
קשובות ומודעות להווה – היכולת להיות עם התחושות של הרגע, כאן ועכשיו ופיתוח מודעות להרגלי חשיבה והתנהגות לא רצויים.
סובלנות לתסכול – היכולת להתמודד במצבים לא נעימים מבלי "לשבור את הכלים" או להימנע.
ויסות רגשי – פיתוח יכולת להרגעה עצמית במצבי לחץ.
יעילות בין אישית – היכולת להתמודד מול אנשים בהצלחה, מבלי לוותר על הערכים של עצמי, ומבלי "לשרוף גשרים" או לפגע ביחסים.

המודל הראשוני היה מודל קבוצתי של לימוד ותרגול מיומנויות אלו. כיום הגישה מיושמת גם בטיפולים פרטניים. בקבוצות מוקדשות בדרך כלל 12 פגישות ללימוד כל עיקרון. בטיפול פרטני, מתעכבים יותר על עקרונות בהם הקושי בולט יותר, ופחות על עקרונות אחרים. מאידך, הקבוצה עצמה מהווה מקום לתרגול ואימון בכל הקשור לתסכול ויחסים בין אישיים, כך שיש יתרונות וחסרונות לתהליך הפרטני והקבוצתי.
ניתן לשלב לימוד מיומנויות אלו, גם בתוך טיפולים פסיכולוגיים ורגשיים בגישות אחרות, כמובן. חלק מהעקרונות של שינוי החשיבה במודל זה שאובים מהמודל הקוגניטיבי התנהגותי הקלאסי, וחלקם דווקא מהבודהיזם. הדבר יוצר שילוב מעניין ויעיל מאוד עבור אנשים (כולל ילדים ונוער) עם קשיי ויסות.